divendres, de setembre 14, 2007

Civilization IV

La darrera evolució de la saga Civilization incorpora un munt de novetats, visuals, de possibilitats del joc, i de programació.

Civilization IV

Nota prèvia: he tastat tant la versió senzilla de Sid Meier's Civilization IV com l'expansió Warlords. Acaba de sortir la segona expansió Beyond the Sword que sembla incorpora novetats encara més significatives.

La novetat més gran que ens porta Civilization IV és que s'ha programat de zero amb noves tècniques i ara es poden crear mods de manera molt més fàcil i amb molta més potència en llenguatge Python. Els aficionats amb molt de temps estan de sort.

A nivell gràfic, hem passat d'un interfaç 2D i molt esquemàtic a una interfície 3D, amb un zoom espectacular, i amb un joc d'icones molt semblant al dels jocs més en boga avui en dia, com l'Age of Empires i Rise of Nations. Això fa que necessitis una targeta gràfica 3D i que el joc moltes vegades es ralentitzi per motius de càlcul. Crec que no és un moviment encertat: l'aficionat als jocs d'estratègia per torns el que busca són possibilitats de complicar la troca i fer ballar més el cervell, no pas veure més figuretes i tenir millors gràfics.

La mecànica del joc continua sent la mateixa: colonitza, investiga, construeix, expandeix-te i vigila el teu exèrcit, la cultura que produeixes i la caixa dels diners. Jo sóc dels que gaudeixen de les partides pacífiques, però els que sigueu més aficionats a la via militar trobareu a Civilization IV un munt de possibilitats noves: el joc t'informa de les possibilitats de victòria abans d'establir combat, les promocions són més flexibles, una unitat té la mateixa possibilitat d'atac que de defensa, i cada unitat té característiques que la fan millor per uns propòsits que no per altres. De totes maneres, aquest darrer aspecte s'hauria de treballar més.

Detalls que no m'han agradat: l'espionatge s'ha empobrit molt (sembla que aquest és el principal guany de Beyond the Sword), algunes pantalles d'informació són més pobres que en Civilization III, costa molt fer-se a la idea d'on ets a nivell de recerca, i continues sense poder obtenir gaire informació de les civilitzacions rivals.

Canvis que si m'han agradat: la negociació amb altres civilitzacions és a cegues (no hi ha manera que puguis saber si acceptarà un tracte o no abans d'oferir-li), el paper de les religions, la més gran flexibilitat en les formes de govern, es pot millorar les caselles de més maneres, hi ha molta més diversitat de recursos i luxes (a més, no tots tenen els mateixos efectes), i el nou mecanisme de grans personatges és molt millor que els herois de la versió anterior.

Pel meu gust, les civilitzacions (i els seus respectius líders) haurien de ser més diferents entre si, tot i que reconec que s'ha avançat una mica pel camí.

En qualsevol cas, aquest joc us garanteix moltes (moltes moltes) hores d'entreteniment, reflexió, diversió i desesperació. Però moltes hores!

Salut i sort,

2 comentaris:

´´ ha dit...

Hoy domingo en La vanguardia , Joan de Sagarra dedica su cronica al Rugby .Te puede gustar .

Ivan ha dit...

Una crónica magnífica, aunque la escriba alguien que acostumbra a ser muy pedante para mi gusto.

Saludos.