diumenge, de març 05, 2006

Syriana

Regla de tres: Syriana és a la política internacional el que Traffic al tràfic de drogues.

Ambdós films comparteixen guionista, i a més el guionista és qui ha dirigit aquest film, on tant Soderberg (director de Traffic) com Clooney (presumpte protagonista de Syriana, fins que va patir el famós accident) són els productors. Si algú em digués que a més comparteixen l'equip de montatge, m’ho crec: són dues pel·lícules calcades.

Syriana és un film trepidant, sense ser d'acció. Té un ritme viu i fluid, que elimina la possible incomoditat d'una trama complexa i enrevesada, que es va entenent mica en mica. L'absencia de seqüències d'acció ajuda a centrar-se en les motivacions de la trama més que en els detalls anecdòtics. Per mi és un encert, però em quedo encuriosit de com estava plantejat el film quan era el biopic d'un espia de la CIA, amb més metratge i protagonisme de Clooney. Potser ho veurem a una versió especial en DVD?

Les interpretacions són totes correctes (discutible el cas del Matt Damon) i només m'ha cruixit la descripció d'un barri de Beirut controlat per Hezbollah. Diria que les coses han canviat una mica. Si sou sensibles (com jo) aneu amb compte amb una escena de tortura: no es veu res, però fa molt mal.

El que més m'ha agradat és la doble moral, del personatge Bennet Holiday: economista respectable, és incapaç de perdonar l'alcoholisme, el tabaquisme i la decadència econòmica de son pare, però accepta perfectament la corrupció política i econòmica a gran escala.

Com a descripció del american way of life, és demolidora. Com a pel·lícula, molt correcta i entretinguda.

Salut i sort,
Ivan.